De elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn is gegund aan Swietelsky Rail Benelux. De spooraannemer heeft de Europese aanbesteding gewonnen en gaat aan de slag met de werkzaamheden aan het spoor tussen Nijmegen en Roermond. Eind 2027 moet deze 88 kilometer lange spoorlijn gereed zijn.
De Maaslijn
Van deze spoorlijn maken ongeveer 22.000 reizigers per dag gebruik en daarom is de Maaslijn belangrijk voor de mobiliteit in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. Dat deze spoorlijn nu geëlektrificeerd - en deels verdubbeld - gaat worden zorgt ervoor dat er niet alleen sneller, maar ook duurzamer kan worden gereden.
Nadat het project eerder vertraging heeft opgelopen wegens een diversiteit aan oorzaken, waaronder de verkrijgbaarheid van materiaal door de oorlog in Oekraïne, zijn alle partijen blij dat we nu deze belangrijke stap in het project hebben gezet. We zien de samenwerking met Swietelsky, en onze partners Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland met vertrouwen tegemoet.
Robuust plan
Swietelsky heeft voor dit project een robuust plan ingeleverd. Daarin is niet alleen gekeken naar de kosten maar ook naar voldoende capaciteit om de indienststelling van het treinverkeer in 2027 mogelijk te maken. Ook geeft Swietelsky in haar voorstel aan rekening te houden met de omgeving door de hinder gedurende de bouw zo gering mogelijk te houden.
Door de opwaardering van de Maaslijn, die in opdracht van de Provincie Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en het Ministerie wordt gerealiseerd, kan Arriva als betrokken vervoerder een betrouwbare dienstregeling leveren voor de reizigers.
Een mooie mijlpaal voor alle partijen die al jaren met de voorbereidingen van dit project bezig zijn.
Niek Lentink, operationeel directeur Swietelsky Rail Benelux.