ONTVANG EEN BERICHT OVER EEN NIEUWE STELLING

In het gemeentehuis kun je geen volgnummer meer trekken.

donderdag, 06 december 2012 17:00 In het gemeentehuis kun je geen volgnummer meer trekken.

Voortaan alleen op afspraak naar ons gemeentehuis ?

 

In december hebben de inwoners van Venray hun mening gegeven over de noodzaak om een afspraak te maken voordat men de publieksbalie op het gemeentehuis kan bezoeken. Ons gemeentehuis opent haar deuren voor de inwoners alleen na een vooraf gemaakte afspraak.

De reacties op die stelling van de website Burgers van Venray zijn overduidelijk.

Van degenen die hun stem hebben uitgebracht, vindt 76 % dat het geen goede zaak is om alleen na het maken van een afspraak in het gemeentehuis te worden geholpen door de ambtenaren.

De meest gebruikte argumentatie is dat men het niet meer zo klantvriendelijk vindt.

Sommigen zijn van mening dat je zowel een afspraak moet kunnen maken om te worden geholpen wanneer het je goed uitkomt maar die hulp ook krijgt als je onaangekondigd het gemeentehuis binnenstapt. Degenen die pleiten voor een vrije inloop vinden een redelijke wachttijd voor “alledaagse” zaken geen probleem. Overigens moet je nu nog steeds een volgnummer trekken als je je aan de balie meldt na een gemaakte afspraak.

Op de website burgersvanvenray kunt u alle reacties nog eens nalezen. Enkele ervan willen wij u niet onthouden omdat daarin precies staat beschreven wat er leeft onder de inwoners.

Frans Lemmers schreef: In 'mijn' gemeentehuis, een huis dat door ons burgers betaald is, wil ik binnen kunnen komen als het mij uitkomt en dat zonder een afspraak te moeten maken. Het gemeenteapparaat staat 'in dienst' van de Venraynaren en behoort deze service te verlenen.

De reactie van JR is : Het maken van een afspraak voor wat meer ingewikkelde zaken is een prima idee.(b.v. bespreken bestemmingsplan, mogelijkheden bouwen etc.) meestal duurt een dergelijk gesprek ook langer. Voor de "normale"zaken zoals rijbewijs , paspoort e.d. moet het mogelijk zijn om zonder afspraak binnen te lopen en aan te vragen. Het kan dan voorkomen dat men dan wat langer moet wachten maar hetzij zo. Daarbij moet de gemeente zich realiseren dat niet iedereen een computer heeft en ook niet wil bellen.

Hopelijk worden deze en andere reacties op de website ook gelezen door de ambtenaren van publieksdiensten op het gemeentehuis en trekt men er lering uit.

 

REACTIES

Met de opening van het gerenoveerde gemeentehuis wordt het voor de Venrayse burgers onmogelijk om onaangekondigd binnen te stappen.

Er wordt van iedereen verwacht dat je vooraf thuis, achter de computer via de website van de gemeente of via de telefoon, een afspraak maakt.
Navraag bij ambtenaren van het gemeentehuis leert dat men hiervoor......

Lees verder